Umiejętności miękkie kluczowe w osiąganiu celów zawodowych i osobistych

Według Deloitte Access Economics, do 2030 roku zawody wymagające dużej ilości umiejętności miękkich będą stanowić 66% wszystkich miejsc pracy. Według 77% pracodawców umiejętności miękkie są równie ważne jak umiejętności twarde, a 67% menedżerów HR zatrudni kandydatów z silnymi umiejętnościami miękkimi, nawet jeśli ich umiejętności twarde nie są mocne. W Google za najbardziej innowacyjne i produktywne zespoły uznano interdyscyplinarne grupy złożone z pracowników o wysokim poziomie umiejętności miękkich.

Znane też z angielskiego jako soft skills albo kompetencje społeczne, umiejętności miękkie służą do zarządzania myślami, emocjami i zachowaniami i pomagają osiągnąć cele w życiu osobistym i zawodowym. Ich skuteczność jest przedmiotem badań – w tym także moich, bo zajmuję się nimi naukowo i zawodowo. Owocem tych badań jest mój autorski model umiejętności miękkich – załączam Wam do wglądu.

Do katalogu soft skills m.in. należą: delegowanie, sprzedaż, dawanie i branie feedbacku, realizowanie potrzeb, regulowanie samooceny, networking (umiejętność budowania relacji zawodowych), terapia, komunikacja werbalna i niewerbalna, zmiana nawyków, organizacja czasu i zadań, profilowanie odbiorców i segmentacja, asertywność, negocjowanie, teamwork (współpraca zespołowa), zarządzanie stresem, zarządzanie różnorodnością kulturową / pokoleniową / płciową, przywództwo, elastyczność poznawcza i behawioralna, samokontrola, perswazja, analizowanie, wnioskowanie, empatia, personal branding, public speaking, planowanie, zarządzanie emocjami, budowanie relacji, komunikacja, zmiana zachowań, coaching, motywowanie i wiele innych, bardziej lub mniej złożonych umiejętności. Każda z nich, podobnie jak jazda na rowerze, jest do teoretycznego poznania i praktycznego opanowania.

Ich rozwój, jak pokazują badania, jest istotny dla życia zawodowego i osobistego. Zagrożone rosnącą wykładniczo robotyzacją zawody oparte o pracę fizyczną będą zanikać, co wymusza na ludziach przystosowanie się do nowych warunków. Dotyczy to kierowców wypieranych przez autonomiczne samochody, pracowników manualnych wypieranych przez taśmy produkcyjne, a nawet lekarzy, którzy za jakiś czas będą przeprowadzać operacje nie własnymi rękoma, ale ramionami robotów. Są kluczowe także dla managerów, którzy tradycyjnie bazują w swoim zawodzie na wielu umiejętnościach miękkich. Znajdziemy wśród nich m.in. delegowanie, niwelowanie kryzysów, zmianę emocji i zachowań, budowanie relacji, wywieranie wpływu.

Ich nauka ma duże znaczenie, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę kolejne fakty – wg danych OECD, Polacy należą do czołówki najbardziej przepracowanych narodów – w pracy spędzamy ponad 1,9 tys. godzin rocznie. Paradoksem jest, że Niemcy pracują ponad 20% mniej, nie tracąc na wydajności. Jednocześnie, co trzeci Polak aktywny zawodowo nie potrafi nazwać towarzyszących jego pracy emocji. Jak wynika z danych Międzynarodowego Stowarzyszenia Inteligencji Emocjonalnej i Polskiego Instytutu Rozwoju Emocji jedynie 6% ocenia, że potrafi nimi zarządzać. Patrząc na tę sytuację, jest nad czym pracować.

Uczcie się umiejętności miękkich!